Emelajz - MyAupairStory

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2018

Vägen till min värdfamilj 3.0 - Sista delen

Av Emelie Svensson - 25 augusti 2018 14:52

 

Hej! 


Som jag nämde i senaste inlägget fick jag förfrågan om en familj i Wetchester, NY och att jag skulle ha intervju med dom några dagar efter den första kontakten togs. Under de dagarna fick jag mail från en annan familj som bodde i Plano, Texas med två tvillingpar, alltså fyra barn. Åldrarna var nio och sju vilket jag kände var för ''gamla'', och att de sen dessutom är hela fyra barn man ska hålla reda på kändes lite mycket, även om jag har bra efarenhet med att hålla koll på många dagisbarn på samma gång så kändes det inte riktigt rätt gällande mitt au pair år. Att bo på jobbet och alltid ha fyra barn omkring dygnet runt är en annan sak än att kunna gå hem från förskolan liksom, sen när man inte vet vilken sorts barn de är, hur deras personligheter är gör det hela lite svårare. Kan ju säga att jag gärna hade haft hand om fyra barn om jag tyckt om och funkat med alla.

Men trots det ville jag ändå ge dom en chans så vi hade intervju dagen efter. Kändes inte särskilt bra då hon knappt lät mig prata och fråga mina frågor, dock var hon supertrevlig men kändes inte riktigt som denna familjen passade mig. Men vi kom överens om att jag skulle prata med pappan i familjen på lördagen, alltså idag. Men igår skrev jag att jag inte är intresserad av att ha hand om fyra stycken barn och att önskade de ett lycka till med att hitta sin au pair! 


Samma dag, alltså igår, hade jag min första intervju med familjen från WetchesterNY med barnen på fyra och sex år. Mötet gick verkligen superbra och hon nämde att det var väldigt viktigt för deras familj att man vill vara en del av familjen och att man ska kunna känna sig riktigt hemma med dom. Kändes verkligen riktigt bra när hon uttryckte sin vision av vad hennes au pair skulle tillföra familjen. Vi pratade i över en timme och besvarade varandras frågor, hon berättade jättemycket om familjen och jag fick lyssna vilket jag tyckte var bra. Hon verkar vara stabil och förstående, öppensinnad, snäll och varmhjärtad, vilket jag tycker är viktigast. Hon sa det skulle bli en del bilkörande med barnen och att vi skulle komma överens om saker tillsammans, såsom regler. Hon tryckte väldigt mycket på att om hon och hennes man har respekt för mig och litar på mig så öppnas såklart mina möjligheter med både tider, barnen, aktiviteter, bilkörande och sådär, också superbra. 

 

Efter intervjun bestämde vi att jag skulle prata med pappan senare när han kom hem från jobbet. Hos dom var klockan tre och här var den nio på kvällen, alltså är New York sex timmar bakom oss i tiden. När klockan blev efter nio ringde han och pratade på massor om va de brukar göra, både själva och med barnen, hur området ser ut och funkar, vad man kan göra som au pair, och visade hur de bodde. Fick även se barnen i camen och såklart var de lite blyga och sa inte så mycket, som de flesta barnen är!
Pappan berättade även att de brukade resa mycket och alltid hittar på saker, såsom att åka till New Jersey (VILKET JAG VERKLIGEN VILL), Maura, mamman hade en bror som bodde i Miami
, Florida som de alltid besöker varje år och då sa dom att jag var välkommen att följa med som en familjemedlem, vilket kändes underbart!!! De brukar även åka till Los Angeles, CA (!!!!!!!) och 
Connecticut. Hur perfekt????? Då får jag uppleva mer än jag tänkt och får det jag kom för, the best experience!

 

Pappan berättade även för mig i början av vårt samtal att Maura hade sagt att hon tyckte om mig jättemycket och att hon med alla andra au pairer hade varit såhär, ''njaaa'', ''näää'' vilket gjorde mig jätteglad. Han hade inte ens orkat fråga henne de senaste gångerna för hon var så kräsen och han visste redan svaret att hon inte ville ha någon. Så blev verkligen superglad när han berättade att jag var en bra kandidat för deras familj! Maura hade även gett mig massor av komplimanger att jag verkade  väldigt positiv, snäll, mogen, motiverad och att jag hade jättebra engelska, jag ba ööh tack.. det tycker jag inte men absolut! Jag tackar och tar emot komplimangen!

 

När vi hade pratat klart och skulle komma till att säga hejdå så sa mamman att vi kunde höras av imon om hur vi ville göra. Absolut sa jag och la på. Denna familjen kändes verkligen superbra. Ungarna var dösöta och i de perfekta åldrarna för mig och min efarenhet. Familjen ville att jag skulle tillhöra och jag skulle få leva och göra ''som jag vill'' och vara flexibel med barnen. Inga jobbiga eller tunga regler utan bara ärlig kommunikation mellan au pair och familj liksom. Fem sekunder efter vi lagt på och jag precis rest mig för att gå ut till mamma hörde jag det ringde igen ifrån rummet. Sprang in och tänkte att det var Eliaz som ringde, som han brukar, men det var familjen igen?? Varför detta nu då tänkte jag, glömde de säga något?

 

När jag klickade på svara så sa Maura i något i stil med; Oh sorry we would love to have you as our au pair! You can think about it until tomorrow! 

Visste redan efter en hel dags tänkande att detta kändes rätt och svarade att: I already know my answer and I want to become your au pair! ''OMG'' va det första hon sa, ''IM SO EXCITED!!'' Vilket även det gjorde mig superglad att hon blev så glad!  

Så ja, nu var det klart! Den 24/9, alltså om mindre än en månad är jag fast i New York ett helt år! Hur fantastiskt! Tappa aldrig hoppet! Allt löste sig perfekt till slut som jag hoppades på. Hoppas det fortsätter vara pefekt även på plats men det tror jag absolut det kommer bli! 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Svensson - 19 augusti 2018 17:01


  Hej! Igår fick jag ett mail ifrån det andra au pair företaget jag är med i (för ökad tur & chans) där det stod att matchingsprocessen på deras företag har dragit igång, vilket chockerade mig då jag redan trodde jag var i matchning för länge sen d...

Av Emelie Svensson - 17 augusti 2018 00:38


- Från början hade jag som mål och dröm att hitta min perfekta familj i CA delen av USA (Californien). Jag har under hela mitt liv velat uppleva USA och att just få uppleva och se den sidan av landet har varit en stor dröm för mig sen långt tillbak...

Av Emelie Svensson - 12 augusti 2018 00:27


  Hej, vad roligt att du klickat in dig på min nya blogg!   Jag kände att de började bli dags nu att starta upp detta och skriva om min process och upplevelse från början till slut. Som ni kan se i bloggens adress så står det delvis ''My Au Pa...

Presentation


-
Svensk Au Pair bosatt i USA 🌎
-
► Positiv till livet 🌞
► Bosatt i New York 📍
► Reser & lever livet ✈️
► Bilder & Videor 📷

► Tar hand om;
Ori 4år & Sarah 6år 🎀

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2018
>>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards